صفحه اصلی           لینکستان            پیام های تبریک             تماس با ما
   

  مطالب جدید  علمی پژوهشی

آرشیو

 
» تهیه سالاد با خورشید مصنوعی!
» حفاظت از خود در برابر امواج مغناطيسي
» کوچکترین قورباغه‌ دنیا کشف شد + عکس
» تولید پنجره‌های هوشمند با ترکیب سه فناوری نوین
» توليد آنتي بيوتيک‌هاي موثر از پوست قورباغه
» نرم‌افزار شمارش ريزش مو ساخته شد
» به خاطر قلبتان فقط 7 ساعت بخوابید
» روبات جراح براي درمان بيماري‌ تيروئيد
» مزایا و معایب آلوئه‌ورا
» راز طب سوزنی فاش شد
» راز «آه» كشف شد
» توليد ابرهای باران‌زا با استفاده از ليزر
» امگا 3 چگونه التهاب را کاهش می‌دهد؟
» بدون آب و غذا، چقدر زنده می‌مانید؟
» درمان دیابت نوع A با استفاده از فناوری نانو
» پيوند ريه خوک به انسان
» منشا بينايي انسان کشف شد
» سلولی که جهان را نجات می دهد
» آثار آلودگي صدا بر انسان
» "اکس" حافظه پیچیده انسان را تخریب می‌کند
  جستجو در سایت :  

Google

  عضویت در خبرنامه :  

 
امگا 3 چگونه التهاب را کاهش می‌دهد؟

دوشنبه 13 اردیبهشت 1389

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبورگ در یک تحقیق، میانجی‌های جدیدی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند توجیه کنند چطور اسیدهای چرب امگا 3 التهاب را کاهش می‌دهند و نیز به کشف روش‌های نوینی برای بهبود بسیاری از بیماری‌های مرتبط با فرآیندهای التهابی منتهی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر بروس فری‌من در این باره خاطرنشان کرد که شواهد علمی قوی نشان می‌دهد: خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی و روغن‌های گیاهی یا دانه‌های روغنی و همچنین مصرف مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 خطر بروز التهابات و بیماری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از امراض قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مجله علمی نیچر در این باره افزود: این یافته اطلاعات جدیدی درباره نحوه تاثیرگذاری مثبت امگا 3 بر بدن ارائه می‌کند.

به گزارش ایسنا، امگا 3 نوعی اسید چرب اشباع نشده است که در زنجیره اتصالی کربن آن یک گروه کربوکسیل و چندین پیوند دوگانه وجود دارد. علت نام گذاری آن، قرار گرفتن اولین باند دوگانه در بین اتم کربن‌های سه و چهار در ساختمان شیمیایی مولکول آن است و همین محل قرارگیری باند دوگانه باعث پیدا شدن خواص بیوشیمیایی خاص امگا 3 می‌شود.

اولین بار دو دانشمند به نام‌های دکتر بنگ و دکتر دایربرگ پس از تحقیقات علمی بر روی چربی‌های ماهی، نام امگا 3 را بر آن نهادند و آن را اولین بار در هنگام بررسی روش تغذیه اسکیموها در سال 1979 میلادی کشف کردند.

آنها با مطالعه بر روی خون اسکیموها مشاهده کردند؛ با وجود اینکه اسکیموها همراه غذای اصلی خود (ماهی) از گوشت حیوانات پرچرب شکاری نیز استفاده می‌کنند، اسیدهای چرب موجود در خون آنها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوبات و گرفتگی رگ‌ها می‌شود.

بر اساس این گزارش، کمبود امگا 3 با کم شدن حافظه و توانایی‌های ذهنی، خواب رفتن دست و پا‌ها، ضعف بینایی، گرفتگی عروق، ضعف سیستم ایمنی، بالا رفتن سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد خون، ایجاد اختلال در فعل و انفعالات غشای سلولی، فشار خون، ضربان نامنظم قلب، اختلالات در یادگیری، ناراحتی‌های دوران یائسگی، خارش ساق پا‌ها و کاهش روند رشد در نوزادان، کودکان و زنان باردار رابطه مستقیم دارد.

مهمترین منابع غنی از این چربی عبارت از روغن بزرک، تخم کتان، تخم کتان آسیاب شده، روغن شاه دانه، شاه دانه، گردو، تخم کدو، دانه کنجد، اووکادو، برخی از برگ‌های سبز(کلم پیچ، اسفناج، خرفه، گیاه خردل و غیره)، روغن سویا، روغن سبوس گندم، ماهی سالمون، ماهی ماکرو، ساردین، ماهی کولی و ماهی تن هستند.

شرح این تحقیقات در نسخه آنلاین مجله "بیولوژی شیمی نیچر" منتشر شده است.

 

گردآوری : گروه خبری ایران تابش

 
 

 

كليه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذكر منبع بلامانع است